Najlepsze sposoby na zdrowy, regenerujący sen. O co musisz zadbać, by się wysypiać?

Najlepsze sposoby na zdrowy, regenerujący sen. O co musisz zadbać, by się wysypiać?

4 listopada, 2020 0 przez admin

Badania pokazują, że nawet połowa Polaków ma problemy ze snem. Wpływ na bezsenność (i inne problemy) może mieć szereg różnych czynników. Poznaj najważniejsze przyczyny i dowiedz się jak im zaradzić.

Dlaczego się nie wysypiam?

Problemy ze snem mogą wynikać z wielu różnych przyczyn – zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Nierzadko, wpływ na niewysypianie ma również otoczenie, tudzież – nasza sypialnia i/lub okolica, w której mieszkamy.

Z reguły pacjenci są w stanie bardzo szybko zorientować się jakie są przyczyny ich problemów ze snem. Jeśli jednak – nie jesteś w stanie samemu określić przyczyny – wówczas niezbędny jest kontakt z lekarzem pierwszego kontaktu.

Jak zadbać o zdrowy sen? 10 porad

Zdrowy, regenerujący sen – w zasadzie – jest w zasięgu niemal każdego. Oczywiście – nie zawsze pomagają drobne zmiany, nie mniej – w większości przypadków wystarczą właśnie niewielkie korekty, aby cieszyć się zdrowym snem. Sprawdź nasze 10 porad zdrowego snu!

1. Wywietrz sypialnię

Im lepiej dotlenione miejsce naszego snu, tym większa szansa na zdrowy sen. Dlatego też na 30 minut przed snem – wywietrz sypialnię. Pozwoli Ci to również ją nieco wychłodzić. Optymalna temperatura do snu to około 20 stopni Celsjusza.

2. Zrezygnuj z posiłków przed snem

W wielu poradnikach dotyczących zdrowego odżywiania możemy przeczytać, aby ostatni posiłek jeść o 18. Wbrew pozorom, ta „rada” nie jest skierowana tylko do osób trudniących się odchudzaniem. Konsumpcja ostatniego posiłku o 18-tej pozytywnie wpłynie również na nasz sen.

3. Wyłącz telewizor, radio i inne odbiorniki

Uwielbiasz zasypiać przy włączonym telewizorze lub radio? Zapomnij o tym! Mimo, że sam proces zasypiania może wydawać się łatwiejszy, to niestety – działające „w tle” odbiorniki negatywnie odbijają się na jakości naszego snu.

4. Zasypiaj zawsze o stałych porach

Regularność to słowo klucz. Bez niej, trudno o dostosowanie organizmu do swoich potrzeb. Dlatego też, zawsze staraj się zasypiać o tych samych porach. Złap rytm dobowy, a zobaczysz, że zarówno proces zasypiania i wstawania będzie o wiele łatwiejszy.

5. Nie bój się stosować suplementów diety na sen!

Stosowanie suplementów diety na zdrowy sen to bardzo popularne rozwiązanie, po które zdaje się sięgać coraz większe grono osób. W przeciwieństwie do specyfików na receptę – tego typu rozwiązania nie powodują skutków ubocznych. Uznawane za bezpieczne, bazują na melatoninie oraz ekstraktach o działaniu uspokajającym i relaksującym.

6. Nie pij kawy i innych „pobudzaczy” w godzinach popołudniowych.

Kawa to jeden z ulubionych ciepłych napojów Polaków. Niestety, jej działanie pobudzające – nie wpływa pozytywnie na nasz sen. Dlatego też, jeśli planujesz pić kawę – rób to tylko i wyłącznie w godzinach porannych. W przeciwnym wypadku, może okazać się, że Twój pobudzony organizm albo będzie miał problemy z zasypianiem, albo negatywnie odbije się na jakości Twojego snu.

7. Kup nowy materac i poduszkę

Wygoda snu ma ogromne znaczenie. Jeśli się nie wysypiasz – może być to związane z niewygodnym materacem lub poduszką. Wpływ na jakość naszego snu może mieć również kołdra. Zainwestuj w wygodny materac, dobrej jakości kołdrę i ergonomiczną poduszkę – od razu poczujesz zauważalną różnicę!

8. Traktuj łóżko jako tylko miejsce do snu

Pracujesz w łóżku? Leżakujesz i czytasz książki? Mamy złą wiadomość! Łóżko musi kojarzyć się Tobie tylko ze snem, dlatego też – zrezygnuj z wszelkich innych czynności. Dzięki temu, Twój organizm w sposób naturalny będzie kojarzył łóżko ze snem. Cały proces dzięki temu stanie się zdecydowanie łatwiejszy.

9. Zrelaksuj się

Częstokroć dzieje się tak, że za problemy ze snem odpowiada stres. Wówczas to, najlepszą metodą na bezsenność jest relaks. Pozwól swojemu organizmowi odpocząć również psychicznie, co pozwoli Ci uniknąć chociażby gonitwy myśli.

10. Myśl o rzeczach pozytywnych

Kładąc się do łóżka – wiedz, że jest to jedna z najprzyjemniejszych części dnia. Zacznij o niej myśleć pozytywnie, a zobaczysz, że cały proces zasypiania stanie się o wiele łatwiejszy!