Kreatyna: właściwości, działanie i przegląd najlepszych suplementów

Kreatyna: właściwości, działanie i przegląd najlepszych suplementów

19 czerwca, 2020 0 przez admin

W procesach budowania masy mięśniowej bardzo powszechnym jest wykorzystywanie rozmaitych odżywek i preparatów wspomagających. Dzięki nim, tempo wzrostu jest szybsze.

Najlepszym przykładem takowego środka jest kreatyna – substancja przez wielu uznawana za zdecydowanie najlepszy suplement na masę. Czy aby na pewno słusznie? Czy kreatyna faktycznie jest tak skuteczna?

O właściwości kreatyny słów kilka

„Królowa suplementów”, bo tak mówi się o kreatynie to substancja, która naturalnie występuje w organizmie człowieka. Jest odpowiedzialna za proces resyntezy ATP, który zachodzi w mięśniach. Przeciętna jednostka o wadze oscylującej w granicach 70kg posiada w swoim organizmie około 110-130g tego związku.

Suplementacja kreatyny niesie za sobą wiele korzyści. Wśród nich zdecydowanie największą wartością jest wpływ na objętość mięśni. Włókna mięśniowe stają się jednak nie tylko obszerniejsze, ale cechuje je również:

  • zwiększona siła
  • poprawiona wytrzymałość
  • poprawiona wydolność

To wszystko jest zresztą potwierdzone badaniami klinicznymi, co jest najlepszą rekomendacją tego typu preparatów.

Jak działa kreatyna?

Kreatyna to suplement, który wykazuje bardzo dużą liczbę właściwości, które są pomocne zarówno amatorom, jak i profesjonalistom. W szczególności wykorzystywana jest przedstawicieli sportów siłowych, ale nie tylko.

Kreatyna działa z niezwykłą siłą. Uważana jest za preparat o bardzo dużej mocy. Jej stosowanie nie jest jednak zabronione (nie znajduje się na liście środków dopingujących). Spowodowane jest to faktem, iż substancja ta naturalnie znajduje się w mięśniach szkieletowych człowieka. Szacuje się, że przeciętna jednostka ma w organizmie około 120g kreatyny.

Kreatynę należy podawać od dwóch (dni nietreningowe) do trzech (dni treningowe) razy dziennie. Dawkę ustalać zgodnie z założeniami dietetyka lub producenta.

Jaka jest najlepsza kreatyna?

Rynek suplementów diet cały czas poszerza swoją ofertę. Aktualnie, preparatów kreatynowych jest ponad sto. Jak z tego wszystkiego wybrać najlepszy środek? Która kreatyna okazuje się być tą najlepszą? Przygotowaliśmy dla Państwa subiektywne zestawienie trzech najlepszych odżywek kreatynowych.

  1. Jabłczan kreatyny CM3

    Jabłczan kreatyny to udoskonalona forma kreatyny o wysokiej przyswajalności. Producent Trec oferuje preparat w kapsułkach (1250g kreatyny w jednej sztuce). To jedna z najlepszych propozycji na rynku, którą cechuje nie tylko przyswajalność i skuteczność, ale także szybkość działania.

  2. Olimp Kreatyna Mega Caps

    Drugie miejsce w naszym zestawieniu zajmuje Olimp Kreatyna Mega Caps. W tym przypadku w kapsułce znajduje się 1250g monohydratu kreatyny. Producentem jest znana i ciesząca sie dobrą opinią firma Olimp.

  3. Creatine Activlab Powder

    Na wyróżnienie zasługuje również kreatyna producenta Activlab. Występujący w formie proszku preparat ma świetne wyniki pod względem przyswajalności. Brak uzupełniaczy sprawia, że w tej cenie trudno o lepszy specyfik.

Kreatyna – dla kogo?

Kreatyna to bardzo silny związek, który jest w pełni bezpieczny dla organizmu człowieka (oczywiście tylko wtedy, gdy stosujemy go zgodnie z zaleceniami). Jej wykorzystanie możliwe jest zarówno przez amatorów, jak i zawodowców.

Najczęściej stosowana jest przez przedstawicieli sportów siłowych oraz kulturystów. Stosują ją jednak także lekkoatleci, piłkarze czy wioślarze. Wszakże, ma ogromny wpływ na ogólną siłę i kondycję naszego organizmu.

Kreatyna – jak stosować i dawkować?

Kreatyna to preparat, którego nadmierne spożywanie może grozić negatywnym wpływem na pracę nerek i wątroby. Dlatego też, należy dostosować się do poniższych zaleceń.

  • 2 porcje w dni nietreningowe (rano, po południu)
  • 3 porcje w dni treningowe (rano, przed i po treningu)

Dawkę dzienną kreatyny ustalamy na podstawie wagi (na każde 10 kilogramów należy przyjmować 1g kreatyny).